Thursday, March 19, 2009

Άσε το Κακό να Μπει [5/5]

Ο Όσκαρ ερωτεύεται την Έλι. Είναι και οι δύο παιδιά. Αλλά εκείνη είναι και βαμπίρ.

Συνάντησα τον Σουηδό σκηνοθέτη Τόμας Άλφρεντσον τον περασμένο Νοέμβρη στο Φεστιβάλ της Θεσσαλονίκης. Με μια απλότητα σχεδόν αφελή, μου δήλωνε πως δεν είναι γνώστης του είδους των ταινιών τρόμου ή πως δε χρειάστηκε καν να παρακολουθήσει παλαιότερα φιλμ που καταπιάνονται με τον βαμπιρικό μύθο για να μπει στο κλίμα και να γυρίσει το «Άσε το Κακό να Μπει». Και τώρα εγώ, έχοντας παρακολουθήσει το «Κακό» τουλάχιστον τέσσερις φορές (μέχρι σήμερα...), εξακολουθώ να σαστίζω στην ιδέα πως αυτός ο άνθρωπος είναι ο δημιουργός μιας ταινίας που όχι απλά σφραγίζει ή «αναθεωρεί» ένα ολόκληρο φιλμικό είδος αλλά και την τοποθετεί ΗΔΗ ανάμεσα στην εκλεκτή λίστα των σημαντικότερων όλων των εποχών, τρόμου ή μη!

Παραδόξως, η ταινία του Άλφρεντσον αποκτά τη φιλμική ταμπέλα του «τρόμου» απλά και μόνο επειδή ένα από τα δωδεκάχρονα παιδιά - πρωταγωνιστές της τυγχάνει να πίνει αίμα για να επιβιώσει... Κατά τα άλλα, μιλάμε για ένα έργο άκρατου ρομαντισμού και ευαισθησίας, τόσο πολυεπίπεδο στην ανάγνωση, που σε υποχρεώνει να εισέλθεις μέσα του ξανά και ξανά για ν’ αποκρυπτογραφήσεις όλο και περισσότερα από τα μυστικά του, ξεκινώντας από ένα πικρό σχόλιο για το «απέθαντο» της πρώτης αγάπης, για να φτάσει ως το πιο controversial layer της ιστορίας του, η οποία μας διδάσκει με απόλυτα φυσιολογικό τρόπο πως... ο έρως φύλα δεν κοιτά.

Τα πάντα σε τούτο το φιλμ είναι δομημένα και εκτελεσμένα στην εντέλεια. Η σε κάθε τομέα λεπτομερής αναπαράσταση του συνοικιακού τοπίου της Στοκχόλμης του 1982, οι - μέσα κι έξω - αντιθέσεις των δύο βασικών ηρώων, τα παγωμένα (σαν από freeze frame) καδραρίσματα του οπερατέρ Χόιτε Βαν Χόιτεμα που τονίζουν τη μοναχικότητα του αστικού περιβάλλοντος, οι διεισδυτικά λυρικές συνθέσεις του Γιόχαν Σόντερκβιστ, μια έρπουσα και τόσο θανατερή αντίληψη του χιούμορ, ο σεβασμός σε κώδικες της βαμπιρικής μυθολογίας, τα σεναριακά χρωμοσώματα της αμφιβολίας πάνω στο ταμπού ζήτημα της σεξουαλικότητας και, φυσικά, οι δίχως επιτήδευση καθοδήγησης ερμηνείες των δύο παιδιών.

Χωρίς περαιτέρω φλυαρίες και κοσμητικά, το πρώτο πραγματικό αριστούργημα της τρέχουσας σεζόν σας χτυπά την πόρτα. Ανοίξτε διάπλατα.

Låt den Rätte Komma In [2008] / για το CINEMaD & το mftm

7 Comments:

Blogger elafini said...

Εκπληκτική ταινία

12:26 PM  
Blogger Κώστας Ποτακίδης said...

θα σου παγώσει το αίμα
θα σου ζεστάνει την καρδιά
κι έπειτα μπορεί και να σου τη φάει

η καλύτερη ταινία τρόμου της χρονιάς
η καλύτερη ερωτική ταινία της χρονιάς
η μήπως η καλύτερη δραματική ταινία της χρονιάς ?
Δύσκολα κάποιος θα την κατατάξει στα κινηματογραφικά καλούπια γιατί πολύ απλά η ταινία είναι μια ολόκληρη κατηγορία από μόνη της

ξέχασε τα ότι ξενέρωτο έχεις δει μέχρι σήμερα για τα βαμπίρ και τους έρωτες αυτών
ξέχασε επίσης ότι ήξερες για τα βαμπίρ γενικότερα

και σου το Ξαναλέω.
ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ ΚΟΡΙΤΣΙ

12:36 PM  
Blogger CD said...

kollisa..

10:07 PM  
Blogger Flonsavardu said...

υπέροχη και παράλογη ταυτόχρονα.

5:20 AM  
Blogger cinemad said...

Ήθελα να γράψω τόσα πολλά γι’ αυτή την ταινία. Αλλά, ταυτόχρονα, δεν έπρεπε να πέσω στην παγίδα των spoilers. Έτσι, προτίμησα ν’ αφήσω τη χαρά της εμπειρίας, με όλες τις εκπλήξεις της, για τον θεατή.

Σήμερα πρόκειται να τη δω για πέμπτη φορά, σε αίθουσα, όπως της αξίζει. Μαθαίνω πως πάει πολύ καλά εισπρακτικά. Είμαι χαρούμενος. Και ως «νονός», άλλωστε...

3:07 PM  
Blogger BdHeaven said...

apisteuti tenia.

blu ray dloads gia opion 8eli

bdheaven DOT blogspot DOT com

5:52 AM  
Blogger MD1032 said...

http://iconsoffright.com/news/2009/03/let_the_wrong_subtitles_in_to.html

[quite some spoilers inside]

ugh.

9:53 AM  

Post a Comment

<< Home