Sunday, August 26, 2007

Box-office 2006 - 2007: Η «κάθοδος» των Αθηναίων

Παρακολουθώντας με ψυχραιμία τα εισιτήρια μιας ολόκληρης σεζόν, ύστερα από το απόλυτο κλείσιμο «λογαριασμών» του Δεκαπενταύγουστου, μπορεί να πει κανείς πως εάν απουσίαζαν κάποιες εκατοντάδες Σπαρτιατών, ουκ ολίγοι πειρατές (σε κατάσταση déjà vu) κι ένας πράκτωρ που πέρσι μέχρι και καρα-χτυπημένο καταδέχτηκε να το πιει, τότε τα ντόπια γραφεία διανομής δεν θα υπολειτουργούσαν λόγω διακοπών του θέρους αλλά θα έβαζαν λουκέτο και θ’ ανέβαιναν την Τήνο στα τέσσερα!

Κάνοντας, λοιπόν, έναν εισπρακτικό απολογισμό, θα περιοριστώ στα εισιτήρια της Αθήνας διότι αυτά καθορίζουν τον ταμειακό «χάρτη» της χώρας, αποτελούν την πλειοψηφία των εισιτηρίων που κόπηκαν και προσγειώνουν κάπως πιο... άγρια, αν αναλογιστεί κανείς τον πληθυσμό της πρωτεύουσας και βάλει κάτω το σύνολο των καταγεγραμμένων πελατών.

8.700.000 και κάτι ψιλά σε εισιτήρια ήταν η «λυπητερή» για 14(!) ενεργά γραφεία διανομής, ενώ τον πήχη των 100.000 εισιτηρίων πέρασαν μόλις 23 φιλμ (τη στιγμή που στην Αθήνα «ανοίγουν» κάθε Πέμπτη 6 - 9 ταινίες, πλέον σε κάθε εποχή του χρόνου!). Από την ανάποδη, σχεδόν 30 κινήθηκαν κάτω από τα 1.000 εισιτήρια, αφήνοντας κάθε λογικό άνθρωπο ν’ απορεί για τον όλο αχταρμά που υποχρεωνόμαστε να «βλέπουμε» (αντιλαμβάνεστε την ειρωνεία των εισαγωγικών, ε;) επί της μεγάλης οθόνης...

Ακολουθεί η πρώτη δεκάδα σε εισπράξεις στην Αθήνα για τη σεζόν που πέρασε:

1. 300 (Village) / 616.000
2. Οι Πειρατές της Καραϊβικής: Το Σεντούκι του Νεκρού (AV/ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ) / 380.000
3. Οι Πειρατές της Καραϊβικής: Στο Τέλος του Κόσμου (AV/ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ) / 288.000
4. Casino Royale (AV/ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ) / 261.000
5. Ο Πληροφοριοδότης (Village) / 220.000
6. Straight Story (AV/ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ) / 212.000
7. Spider-Man 3 (AV/ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ) / 187.000
8. Η Συμμορία των Δεκατριών (Village) / 185.000
9. Πέντε Λεπτά Ακόμα (AV/ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ) / 184.000
10. Ο Mr. Bean Πάει Διακοπές (UIP) / 182.000

Τρία και μόνο πράγματα που στιγμάτισαν ουσιαστικά τη σεζόν και αξίζουν ξεχωριστής αναφοράς:

α) Η επέλαση των Σπαρτιατών στα ταμεία. Παρά τη μεγάλη μερίδα των αρνητικών κριτικών, οι «300» μετατράπηκαν σε ζήτημα... εθνικό για τον απλό θεατή που έσπασε το φράγμα του 1.000.000 εισιτηρίων (πανελλαδικά) δίχως να επηρεάζεται από την τολμηρότατη - comic - αισθητική του φιλμ, η οποία θα ξένιζε άσχημα υπό άλλες... μη πατριωτικές συνθήκες.
β) Το τρομακτικό word of mouth του κοινού που οδήγησε τις γερμανικές «Ζωές των Άλλων» στην ενδέκατη θέση του αθηναϊκού box-office! Πριν διανεμηθεί στις αίθουσες, κανείς δεν γνώριζε αν θ’ αντέξει να βγάλει δεύτερη βδομάδα...
γ) Το ότι δεν θα ξανακούσουμε το όνομα της εταιρείας ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ...

Συμπτωματικά, στην πρώην ΠΡΟΟΠΤΙΚΗ (νυν Audio Visual) ανήκει και η πρωτιά στις εισπράξεις (2.670.000) για τη σεζόν που πέρασε. Αρκεί να μετρήσει κανείς πόσες θέσεις κρατάει στην πρώτη δεκάδα... Δεύτερη, αγχωμένη (αν όχι καταϊδρωμένη), αλλά με... τη σημαία την ελληνική κι ένα Όσκαρ καλύτερης ταινίας, η Village (2.430.000) μπορεί να μετράει ακόμη τις πληγές της από το λάθος timing του Σάκη (εναντίον Eurovision, σημειώσατε... σπλάτερ!), κρατάει, όμως, το ισχυρότερο μπούμερανγκ απέναντι σε όλα τα υπόλοιπα γραφεία διανομής μαζί: τους πολυκινηματογράφους της. Στα ατού ισχύος της πρόσθεσε φέτος και τις τρισδιάστατων δυνατοτήτων ψηφιακές αίθουσες REAL-D. Πολλαπλασιάζοντας - μάλλον ασύμφορα - τα φιλμ που διένειμε σε σχέση με όλα τα υπόλοιπα γραφεία ξεχωριστά, η Odeon βρέθηκε χωρίς... «Σειρήνες» στην τρίτη θέση με έναν αριθμό εισιτηρίων που πλησιάζει τα 2.100.000. Κανείς δεν θα ήθελε να βγάλει μέσο όρο υπολογίζοντας περί τις 80 ταινίες, από τις οποίες μόλις 4 ξεπέρασαν τα 100.000 εισιτήρια! Διακριτική στην τέταρτη θέση η παρουσία της UIP, η οποία κινήθηκε συντηρητικά (στο 1.100.000) με μάλλον λιγότερους τίτλους από άλλες χρονιές. Η πρόσφατη επιβράβευσή της από την international «μαμά» για τη λειτουργία της και την αποτελεσματικότητά της στην Ελλάδα, όμως, διορθώνει τις εντυπώσεις. Τα υπόλοιπα στοιχεία για την κίνηση των γραφείων είναι μάλλον αποκαρδιωτικά...

Όσο για το ντόπιο σινεμά, το παράδειγμα της «Ψυχής στο Στόμα» που πολεμήθηκε από τους διανομείς, κατέληξε όπως κι όπως σε μια αίθουσα κι έκοψε, τελικά, γύρω στα 11.000 εισιτήρια - τη στιγμή που άλλα «μεγαθήρια» με μεγαλύτερη υποστήριξη σε budget διαφήμισης, βραβεία ή πιο πλατύ άνοιγμα καταποντίστηκαν (περίπου 12.000 για το «Πεθαίνοντας στην Αθήνα», 11.000 για το «Eduart» και ούτε 4.000 για τις «Παρέες») - λέει πολλά για τον αποπροσανατολισμένο χαρακτήρα των εδώ γραφείων σε σχέση με το τι θέλει να βλέπει το κοινό, αλλά δίνει κι ένα μάθημα απέναντι σε προκάτ λογικές το οποίο πόνεσε... οικονομικά. Εκεί που τους πονάει και τους σφάζει, δηλαδή.

1 Comments:

Blogger Manolis Vamvounis said...

Polu penixra noumera!
Pos analogizei ayto se pososto epi sunolikou plh8usmou sthn Athina? Kai pws sugrinetai ayto me alles prwteyouses stin Eyrwpi? Tha itan endiaferousa i sugrish

4:29 PM  

Post a Comment

<< Home