Thursday, July 26, 2007

Death Proof [5/5]

Τι μπορείς να πεις για την κάθε νέα ταινία του Κουέντιν Ταραντίνο; Τα έχεις ήδη γράψει από πριν. Ένα και μονό κείμενο θαυμασμού, με τον γενικό τίτλο «Nobody does it better!», θα έφτανε μιά για πάντα, έτσι ώστε ν’ αποφύγουμε την επανάληψη. Παγίδα στην οποία δεν πέφτει ποτέ ο δημιουργός, όσο κι αν τον κατηγορούν μερικοί για το στάνταρ copy/paste σε b-trash και exploitation (με έμφαση στα 70’s), είδη τα οποία λουστράρει τόσο λατρευτικά για να τα μεταπουλήσει σαν vintage κομψοτεχνήματα σε πελάτες που στην πλειοψηφία τους δεν θα διανοούνταν να προσανατολιστούν ποτέ προς το original διότι, απλούστατα, θα ξερνούσαν! Ο Ταραντίνο, τόσα χρόνια μετά το «Reservoir Dogs» (1992), εξακολουθεί να βελτιώνει την τέχνη του στην κλεψιτυπία, συνεχίζει το έργο του from the top (ή ακόμη και over the top, αν προτιμάτε) και βρίσκεται στο απυρόβλητο γιατί κάνει ακριβώς αυτό που μισούν οι περισσότεροι κριτικοί κινηματογράφου, οι οποίοι νομίζουν πως... τρώει τις σκόνες τους με το παθητικό τους «θάψιμο»: αγαπάει τον κινηματογράφο! Και μεγαλύτερο θράσος από το ν’ αγαπάς το σινεμά και να καταφέρνεις να το κάνεις ακόμη καλύτερα, πιστέψτε με, δεν υπάρχει...

Το «Death Proof», εκ της επεισοδιακής, σιαμαίας περιπτωσάρας - φόρο τιμής στις αθλιότερες αίθουσες (κάτι σαν τα δικά μας... δύο έργα όλη μέρα, καράτε - σεξ - ψύξη - δροσιά) του disaster στο αμερικανικό box-office με τον κοινό τίτλο «Grindhouse» (το «αδελφάκι» του Ρόμπερτ Ροντρίγκεζ, το «Planet Terror», έπεται τον Σεπτέμβρη), στηρίζεται πάνω σε ένα στοιχειώδες story ολίγων αράδων (φονιάς σε τέσσερις τροχούς με προτίμηση στο ασθενές φύλο βρίσκει το δάσκαλό του από τρελό chicks παρεάκι που γεννήθηκε για την καταστροφή... στο τιμόνι!), εμπλουτίζεται από τη μαστοριά του pop trivia ταραντινικού διαλόγου και σου πατάει ένα γκάζι καύλας με αντίπαλο την αντοχή σου στο ξέφρενο fun, ειδικά από τη στιγμή που το θηλυκό τρίο της χαράς αισθανθεί το νόημα της αυτοδικίας να βράζει... φεμινιστικά στο χειρόφρενο του δεύτερου μέρους. Τελεία. Κλείσαμε. Τα λόγια είναι περιττά. Το οδόστρωμα σας περιμένει στην αίθουσα.

Αντί επιλόγου, θα ήθελα να σταθώ σε κάτι παράδοξα σαρκαστικό που συμβαίνει, πέρα από τις προθέσεις του Ταραντίνο, και υποδηλώνει με έναν ελαφρώς μακάβριο τρόπο το τέλος της κινηματογραφικής αίθουσας γενικότερα. Ο παραλληλισμός ήταν αναπόφευκτος. Η γενιά του ’70 με το «Death Proof» θα θυμηθεί, θα σιχτιρίσει ή θα νοσταλγήσει όλη εκείνη τη φτήνια του παρελθόντος, τα «σκουπίδια» που ξεπρόβαλλαν από τη μηχανή προβολής, τις φθαρμένες κόπιες, μέχρι και τα καθίσματα, τη γύρω πλέμπα θεατών και τον «επικίνδυνο» κόσμο των αποχωρητηρίων. Η σημερινή γενιά θα αδιαφορήσει μπροστά στις ψευδο-φθορές του φιλμ, συνηθισμένη από τα pixels των downloaded ταινιών, την κακοποιημένη από τις κάμερες των επίδοξων «πειρατών» εικόνα που εξισώνει ένα έργο τέχνης με τη χειρότερη σαβούρα multiplex-ικής κατανάλωσης. Καθαρή ειρωνεία. Αυτό που πενθεί ο Ταραντίνο και ο Ροντρίγκεζ μέσα από το project του «Grindhouse», γιορτάζεται εκσυγχρονιστικά στη διπλανή σου πόρτα από παιδιά που μετέτρεψαν το φτηνό σε τσάμπα και το δωμάτιό τους (με μια ταχύτατη σύνδεση στο Internet, πάντοτε) σε... κινηματογραφικό ναό. «Γράμματα, χασάπη;», είπατε; Να σας προτείνω ένα καλό site για υποτίτλους...

Death Proof [2007] / για το CINEMaD & το mftm

11 Comments:

Blogger etalon said...

Να θυμασαι οτι αυτο ειναι ενα...προφητικο κειμενο για το σινεμα.
Η μαλλον να το θυμουνται ολοι οι αλλοι πως εισαι ο πρωτος που το ομολογεις με τοση ειλικρινια!!!

8:08 PM  
Blogger pridequeen said...

Λοιπον ειδα το τρειλερ και μου αρεσε παρα πολυ! αν και τελευταια το χα ριξει στο dvd αυτη τη ταινια θα παω να τη δω σιγουρα.Αφου της εβαλες και 5 ενας λογος παραπανω...

4:22 PM  
Blogger Katastrofeas.tou.Diastimatos said...

i foto pou exeis postarei einai apo simeio tou ergou pou einai aspromayro... pos tin brikes egxromi? i mipos etsi einai i amerikaniki mikroteri version?

3:44 PM  
Blogger Katastrofeas.tou.Diastimatos said...

a btw gamati i tainia, paizoun kai 3 xaraktires apo kill bill kai pirame kai dorean mplouzes apo ta odeon... :D

3:44 PM  
Blogger cinemad said...

etalon, χαίρομαι που στάθηκες στην τελευταία παράγραφο.

Katastrofea, ελάχιστα πράγματα γυρίζονται ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ σε ασπρόμαυρο φιλμ σήμερα. Απλά, συνήθως αφαιρούν το χρώμα (κυρίως όταν πρόκειται για απομονωμένες σεκάνς). Μην ξεχνάς την «ασπρόμαυρη» σκηνή της μονομαχίας από το «Kill Bill». Στο ασιατικό DVD, η σκηνή είναι έγχρωμη, κανονικά.
Επιπλέον, οι «φωτογράφοι πλατό» τραβάνε όπως γουστάρουν. Οι πόζες που βλέπεις σε κινηματογράφους, site ή στον Τύπο δεν είναι απαραίτητα «κλεμμένα» καρέ από την ταινία, γίνονται και φωτογραφήσεις στα γυρίσματα.

8:52 PM  
Blogger Katastrofeas.tou.Diastimatos said...

nai re sy to xero oti itan ftiaxto mesa sto olo klima tou tribute alla eixa xexasei ta promotional stills :D ... thanks!

10:55 AM  
Blogger Katastrofeas.tou.Diastimatos said...

oson afora tin teleytaia paragrafo... ego apla na po oti to cinema tha exelixthei... me liga logia mono ta blockbuster kai oi legomenes event movies tha probalontai se teleia diamorfomenous xorous me teleio ixo kai eikona (blepe imax) ola ta alla tha bgainoun se dvd i sto analogo format tis epoxis... to xeirotero einai oti tha pligei o eyropaikos kinimatografos kai oi anexartites apo ayto... as elpisoume to internet na boithisei meso tis fimis kai tou word of mouth... bebaia yparxei kai i pithanotita oi tromeres taxytites dsl na feroun kai pagosmies premieres me live streaming kati pou mporei na exei kai alla apotelesmata toso sta cinema oso kai sto home entertainment... to megalytero kako tha einai i mazopoiisi... alla ayto nomizo to eferan to megalo plithos tainion pou bgainoun kathe ebdomada... paliotera eixes ena blockbuster, mia komodia kai ena anexartito-eyropaiko... me tin ayxisi tou pop korn diladi 8 tainies me 6 ex ayton tis mazas 1 galliki kai 1 elliniki einai akoma apio dyskolo na brethei neo aima se culture tainies apo peiramatismo....

11:09 AM  
Blogger Manolis Vamvounis said...

anupomonw na thn dw. dustuxws edw manchester den exei erthei akoma (oute kan exei bgei sta trailers)

ellada-agglia 1-0 :(

6:19 PM  
Blogger Dark Tyler said...

Mε το μπαρδόν κιόλας, αλλά ο Ταραντίνο πενθεί ό,τι πενθεί επειδή έχει τις πιο περιορισμένες και άθλιες επιρροές που είχε δημιουργός από καταβολής κινηματογράφου. Σιγά μην τον κάνουμε και σύμβολο απέναντι στους τυχαίους περαστικούς που δεν ξέρουν να ξεχωρίσουν ένα CAM release από ένα DVD Rip.

For the record, τον λατρεύω τον τύπο, γιατί all said and done έχει τεράστιο ένστικτο. Και γι'αυτό ακριβώς λυπάμαι να τον βλέπω να έχει χώσει το κεφάλι του τόσο βαθιά στον κώλο του, που ο ήλιος θα κάνει χρόνια να φανεί.

Η παρανόηση είναι η εξής. Δεν αγαπάμε τον Ταραντίνο επειδή τόσα χρόνια μας είχε "ξεγελάσει". Οι ταινίες του ήταν εμφανέστατες ως προς την καρδιά τους. Τον αγαπάμε παρότι έχει ως μόνο σημείο αναφοράς αυτά τα ανελέητα σκουπίδια. Και είναι εντελώς διαφορετικό να πιάνεις σκουπίδια και να τα κάνεις διαμάντια, από το να πιάνεις σκουπίδια και να τα δείχνεις σε όλες τις κατευθύνσεις φωνάζοντας σαν καθυστερημένο 12χρονο.

Είχε πλάκα το εργάκι πάντως. :P

3:51 AM  
Blogger Letasras said...

Η όλη ταινία έχει κάτι το ένοχα απολαυστικό. Ο Ταραντίνο το ξεκαθαρίζει απ'την αρχή πως η ταινία έχει μειωμένη δράση και πολύ ξεκατίνιασμα. Αλλά τι μας πειράζει? Κι ύστερα από σκηνές-απολαύσεις, όπως αυτή του χορού της Φερλίτο, ξεσπά μια σκηνή ωμής βίας, που επαναλαμβάνεται τέσσερεις φορές για να δεις την κάθε λεπτομέρεια.
Στο δεύτερο μισό του φιλμ, όμως, τα πράγματα αλλάζουν.Η κοριτσοπαρέα που παρακολουθεί ο psycho stunt Ράσελ είναι αυτήν την φορά διαφορετική(και αυτό το καταλαβαίνεις άλλωστε απ'την ασπρόμαυρη εναλλαγή στην αρχή της σκηνής). "Έμπλεξες με λάθος παρέα".
Αυτό ήταν.Καθίστε κι απολαύστε τον κόσμο του Death Proof, μιας απολαυστικά εκκεντρικής και ξεχωριστής δημιουργίας του Ταραντίνο-έναν ύμνο για το 'βρώμικο' cinema.
10/10

5:13 PM  
Blogger Letasras said...

Και να προσθέσω πως οι τίτλοι τέλους υπό την επήρεια του "Chick Habit" να παίζει είναι απίστευτα ρυθμικοί και διασκεδαστικοί.

5:17 PM  

Post a Comment

<< Home