Οι Ονειροπόλοι [3/5] / Η Επέλαση των Βαρβάρων [3/5]

Από την ώρα που οι «Ονειροπόλοι» κλείνονται μέσα για να χαρούν το σεξ σα μικρά παιδιά, μόνα σε ζαχαροπλαστείο, παράλληλα με συνεχή παιχνιδάκια και παντομίμες που ανασύρουν από τη μνήμη μυθικές σεκάνς του σινεμά, ο Μπερτολούτσι δε δίνει μια για την επανάσταση εκεί έξω! Παντρεύοντας το σινεφιλικό πνεύμα με την ερωτική επιθυμία, δίνει απίστευτες διαστάσεις ηδονισμού σε ότι μάθαμε από το πανί, με τη ζωή να έρχεται σε δεύτερο επίπεδο και την πολιτική να ρητορεύει σε χαοτικά διαλείμματα. Η Ιζαμπέλ νοιώθει ότι γεννήθηκε τη στιγμή που άκουσε τη Τζιν Σίμπεργκ να φωνάζει «Herald Tribune» και λικνίζεται σαν τη Γκάρμπο στη «Βασίλισσα Χριστίνα», μπροστά στον «επαναστάτη χωρίς αιτία» Μάθιου που κάλλιστα μπορεί να πλακωθεί σ’ έναν καβγά για την ανωτερότητα του Μπάστερ Κίτον απέναντι στον Τσάρλι Τσάπλιν, ενώ ο Τεό εκσπερματώνει πάνω στις γάμπες της Ντίτριχ. Όλοι οι χαρακτήρες είναι έρμαια των φετίχ τους από τη μεγάλη οθόνη και μέσα από αυτά μεταμορφώνονται κοινωνικά. Και οι τρεις τους, βαθιά χαμένοι στο ναρκισσισμό τους, είναι ανίκανοι να επιφέρουν την οποιαδήποτε αλλαγή, εκτός κι αν μιλάμε για το σπάσιμο ρεκόρ τρεξίματος μέσα στο Λούβρο, που κατέχει το καστ του γκονταρικού «Bande à Part» (υπέροχη αναβίωση της σκηνής σε παράλληλο μοντάζ με το φιλμικό πρότυπο)! Λίγο πριν το τέλος, λες και συνήλθαν από υπερβολική δόση σελιλόζης, οι τρεις ήρωες θα βγουν στους δρόμους και θα ρίξουν τις δικές τους μολότοφ, υπνοβατώντας υπό τους ήχους του «Non, Je Ne Regrette Rien». Αμετανόητα νοσταλγικό...
The Dreamers [2003] / για την Athens Voice

Η ιστορία είναι απλή. Ο 60ρης Ρεμί πρόκειται να πεθάνει από καρκίνο. Μη αναστρέψιμη κατάσταση. Το πνεύμα και το διαβρωτικό χιούμορ πάνε περίπατο μπροστά στην ιδέα του θανάτου. Και η μοναξιά γίνεται η ταφόπλακά του. Για να βγάλει την υποχρέωση, ο καπιτάλας γιος θα μαζέψει την παλιοπαρέα του μπαμπά για να του κρατήσουν συντροφιά πάνω από το νεκροκρέβατο. Ναι, δεν ακούγεται διασκεδαστικό. Έχει, όμως, όλα αυτά τα κλισέ του αναρχισμού μιας γενιάς που ξεφτιλίστηκε μόνη της μέσα από τα οράματά της ν’ αλλάξει τον κόσμο, συντηρούμενη τελικά από αυτά που πολέμησε ή αρνήθηκε να πιστέψει. Γραφικοί στις όποιες προσπάθειές τους να μείνουν «στην απ’ όξω», σαν ένα τσούρμο βαρβάρων - αστών, οι ήρωες του φιλμ σπάνε πλάκα με τον αμοραλισμό της εξουσίας που πέρασε και από τα δικά τους χέρια και καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι αλλάξεις δεν αλλάξεις κάτι σ’ αυτή τη ζωή, στο τέλος όλοι στον ίδιο λάκκο πάμε... Έτσι, ανάμεσα στη χαμένη γεύση της μαστούρας και τη sober πίκρα, ένα τσούρμο ανθρώπων σκάει στα γέλια με το άκουσμα λέξεων όπως «στρουκτουραλισμός» και ευαισθητοποιείται με δέος μπροστά στη οριστική απόφαση του Ρεμί. Δυστυχώς, το παιχνίδι για τον Αρκάν είναι ψιλοχαμένο όταν τολμά να συνδυάσει πνεύμα με λαϊκίστικους αστεϊσμούς (φανταστείτε ένα κακέκτυπο επιθεώρησης για τη γενιά του Πολυτεχνείου, με διανοουμενίστικη γραφή αυτοκριτικής στα punchlines). Αλλά, διάβολε, πως να ξεφύγεις τη συγκίνηση ενός φινάλε που σε ακουμπά στον ώμο και σου λέει ότι η αγάπη των φίλων, των εραστών και της οικογένειάς σου είναι αυτό που σε κάνει άνθρωπο. Ούτε ιδεολογίες, ούτε επαναστάσεις, ούτε καν κι αυτό το ψέμα του σινεμά, εδώ που τα λέμε...
Les Invasions Barbares [2003] / για την Athens Voice
0 Comments:
Post a Comment
<< Home