Sunday, September 04, 2011

Οι καλύτερες ταινίες της σεζόν 2010 - 2011

# 1. Ο ΣΚΟΤ ΠΙΛΓΚΡΙΜ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΩΝ 7 ΠΡΩΗΝ του Έντγκαρ Ράιτ. Έχοντας το σινεμά σαν τρίτο κηδεμόνα για όλη μου τη ζωή κι ύστερα από πολλές χιλιάδες δοκιμασιών, αναζητώντας πάντα το καινούριο, το διαφορετικό, το παθιασμένο ή το καινοτόμο στη μεγάλη οθόνη, κάθε χρόνο, μέσα από αυτή τη λίστα, αναπολώ εκείνη την ταινία που μ’ έκανε να αισθανθώ πως... αυτό δεν το έχω ξαναδεί! Φέτος ήταν ένας πιτσιρικάς που βγήκε από τις σελίδες ενός κόμικ, πάτησε play, κέρδισε το παιχνίδι, πήρε το κορίτσι, άνοιξαν μαζί μια πόρτα, η οποία οδηγούσε πέρα ΚΑΙ από το πανί, κι άντε γεια! Παραγνωρισμένος από τις μάζες σήμερα, κλασικός για το αύριο και το άπειρο, ο «Σκοτ Πίλγκριμ» δε μπορούσε παρά να βρίσκεται στην κορυφή.

# 2. SUPER 8 του Τζέι Τζέι Έϊμπραχαμς. Έπρεπε να γνωρίζεις τους κώδικες του αμερικανικού σινεμά της δεκαετίας του ’70. Έπρεπε να θυμηθείς τον Σπίλμπεργκ της αθωότητας, εκείνου που άφηνε το παιδί μέσα του να παίρνει τον πρώτο λόγο. Έπρεπε να απο-ενοχοποιήσεις την προπαγάνδα από το είδος του φανταστικού στα fifties. Και, στο τέλος, να συντάξεις το πιο τρυφερό love letter της σινεφιλικής σου ζωής και να το στείλεις με αφοσίωση παντοτινή στις... «Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου». Αν δεν τα έκανες όλα αυτά, απλά, είχες μπει σε λάθος ταινία...

# 3. ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ΦΛΟΓΕΣ του Ντενί Βιλνέβ. Είχα μαντέψει το τέλος από νωρίς. Δεν ήθελα να ήταν αυτό, μου έβγαζε ένα τόσο βαρύγδουπο μελό. Όταν έφτασε εκεί, όμως, μου το «πούλησε» με τρόπο τόσο αψεγάδιαστο και ζηλευτό κινηματογραφικά, ώστε να επιστρέφω στην ιστορία του ξανά και ξανά και ξανά. Από την αρχαιοελληνική τραγωδία, ως το... «Chinatown» του Πολάνσκι, κόβοντας δρόμο από Μέση Ανατολή, το πιο ολοκληρωμένο δραματικό φιλμ της σεζόν. Κι ας μην ήξεραν και να μετράνε στο τέλος!

# 4. TRON: LEGACY του Τζόζεφ Κοσίνσκι. Σε μια εποχή όπου το 3D σινεμά περνιέται σαν η άλλη διάσταση στην κινηματογραφική διασκέδαση, αυτό το sequel, που άργησε 28 ολόκληρα χρόνια, ήρθε να μας... βγάλει τα γυαλιά, για να μας οδηγήσει σε μια... όσο πιο μπροστά διάσταση φουτουριστικού θεάματος γίνεται ή επιτρέπει η τεχνολογία μας σήμερα. Αφήνοντας την αίθουσα, προσπάθησα να φανταστώ πόσο θα φρίκαραν οι πρώτοι θεατές του «Metropolis», το 1927...

# 5. ΦΙΛΕΝΑΔΕΣ του Πολ Φιγκ. Τι περισσότερο μπορείς να ζητάς από μια ταινία που ξέρει τι θέλουν οι γυναίκες, ξέρει από τι είναι φτιαγμένοι οι άντρες, κατανοεί τις σχέσεις τους (δυσλειτουργικά ή μη), τους ξεφτιλίζει με ένα κάκιστης αισθητικής χιούμορ και τους γονατίζει στα ευαίσθητα σημεία τους όταν βρίσκει τη σοβαρή πλευρά της ζωής; Αν ξέρεις να σέβεσαι το σινεμά των ειδών και τη σημασία του, τις έκανες και δικές σου φιλενάδες με την πρώτη!

# 6. HANNA του Τζο Ράιτ. Στον αντίποδα του απόλυτου φιάσκου που άκουγε στο όνομα «The American», ιδού ένα αντίστοιχο παράδειγμα σινεμά είδους που φλέρταρε ναρκισσιστικά με το seventies παρελθόν του, μπερδεύοντας γονίδια μη τόπου, πατρίδας, οικογένειας και ταυτότητας σε ένα τοπίο δράσης τριπαρισμένο και πατημένο στη μονταζιέρα με γκάζια από Chemical Brothers. Παραδόξως, θα το ζήλευαν και οι αδελφοί Γκριμ!

# 7. THE SOCIAL NETWORK του Ντέιβιντ Φίντσερ. Υπόδειγμα σεναριακής δομής, από ένα παζλ των status updates που δημιούργησαν το άκρως σημερινό και χειροπιαστό σύμπαν του facebook, σκηνοθετημένο από έναν άλλο εκκεντρικό και genius δημιουργό, ο οποίος πιάνεται στα πράσα όταν πρέπει να πατήσει Like ή όχι πάνω στον κεντρικό του ήρωα. Τελικά, δεν το κάνει ποτέ. Γι’ αυτό και αντί να έχουμε ένα αριστούργημα σήμερα, θα πατάμε συνέχεια refresh στο μέλλον, μπας και...

# 8. ΑΣΕ ΤΟ ΚΑΚΟ ΝΑ ΜΠΕΙ του Ματ Ριβς. Ακόμη ένα remake ή, έστω, το αγγλόφωνο... ασταθές σεξουαλικά αδελφάκι του σουηδικού original, το οποίο συναντά τα μοιραία διλήμματα σύγκρισης στο ελάχιστο της διαφοράς που ίσως βρεις στο φινάλε των δύο ταινιών: το μέλλον του Όσκαρ επεφύλασσε περισσότερη αγάπη, ενώ το μέλλον του Όουεν κάτι ακόμη πιο σκοτεινό κι από την αγάπη.

# 9. ΑΛΗΘΙΝΟ ΘΡΑΣΟΣ των αδελφών Κοέν. Όταν δεν κάνουν τους καραγκιόζηδες, με δόσεις χιούμορ που ούτε με τον ίδιο του τον εαυτό δεν περνάει καλά, ο Τζόελ και ο Ίθαν μπορούν να θυμούνται ξανά τι θα πει μαστορική αφήγηση στο αμερικανικό σινεμά, περνώντας το λάσο της σεναριακής τους μαγείας πάνω από ένα ανούσιο γουέστερν του 1969, ίσως μόνο και μόνο για να χρησιμοποιήσουν αυτή την ατάκα – κατακλείδα: «Time just gets away from us...».

# 10. ATTENBERG της Αθηνάς Τσαγγάρη. Πόσο παρθένα μπορεί να μοιάζουν όλα όταν πρόκειται να μείνεις μόνος σ’ αυτή τη ζωή; Όταν συνειδητοποιείς πως ούτε καν τη γλώσσα σου δεν ξέρεις να μιλάς σωστά; Κι ούτε να συμπεριφερθείς όπως όλα τα άλλα ζώα γύρω σου; Ήρωες που λες και βγήκαν μέσα απ’ τα ντοκιμαντέρ του Σερ Ντέιβιντ Ατένμπορο, κάμερα που προσπαθεί να κατανοήσει τις αποκλίσεις του ορμέμφυτου, λυγμικός επίλογος μη αναστρέψιμης φυσικής κατάληξης.

7 Comments:

Blogger cinemad said...

Με τη δεκάδα, φλέρταραν ακόμη οι εξής τίτλοι: PIRANHA 3D, ANIMAL KINGDOM, BRONSON και MACHETTE. Εάν οι τίτλοι που ακολουθούν είχαν διανεμηθεί στις αίθουσες κατά τη διάρκεια της περσινής σεζόν, η λίστα με τις καλύτερες δέκα ταινίες θα είχε ανατραπεί σοβαρά (!): ENTER THE VOID, I SAW THE DEVIL και EXIT THROUGH THE GIFT SHOP. Δυστυχώς, η ελληνική διανομή δεν είναι τόσο τολμηρή. Για να μην πω κάτι χειρότερο...

9:42 PM  
Blogger cinemad said...

Ακολουθεί η παραδοσιακά controversial λίστα με τα... σκατά της σεζόν. Τα φιλμ που μίσησα περισσότερο, λοιπόν, ήταν:
1. THE TREE OF LIFE
2. BEAUTIFUL
3. THE TURIN HORSE
4. ANOTHER YEAR
5. ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΔΑΣΟΣ
6. THE AMERICAN
7. SOMEWHERE
8. HEREAFTER
9. HEARTLESS
10. THE ADJUSTMENT BUREAU / SOURCE CODE

9:44 PM  
Blogger cinemad said...

Άλλες εννέα ταινίες φλέρταραν για τα... σκατά, αλλά δεν τα κατάφεραν. Γενικώς, ήταν μια σεζόν όχι και τόσο συναρπαστική ή γεμάτη ταινίες που θα θυμόμαστε για πάντα. Εκείνες που μισήθηκαν, ίσως, χαράχτηκαν πιο βαθιά μέσα μας. Μια σακούλα, παρακαλώ...

9:46 PM  
Blogger cinemad said...

Φάτε... μάτια λίστες! Ιδού ο απολογισμός της σεζόν για το CINEMaD (3ο και 4ο μέρος του video), όπως μεταδόθηκε τηλεοπτικά: http://www.mad.tv/video/?cID=52117

10:17 PM  
Blogger Christos said...

Μηδενικές διαφωνίες φυσικά..... με εντονότερο και πιο βασανιστικό το δίλημμα του αν έπρεπε το Animal Kingdom να μπει στη θέση του Bridesmaids.Πάντως μπορεί να είσαι πάντα σίγουρος ότι με τον όποιο ανορθόδοξο και τόσο ενοχλητικό καμιά φορά τρόπο σου έχεις καταφέρει να χαρακτηρήσεις τη μερίδα ενός κοινού που βλέπει το ρημάδι το σινεμά,πάντα στις ψυχαγωγικές του βάσεις,ανοιχτόμυαλα και παθιασμένα.
Μη έχοντας δει το I Saw The Devil,πάρα μόνο μέσα από την οπτική των λιγοστών review που διάβασα
ρωτώ:Πόσες ακόμα κορεατικές όπερες αυτοδικίας και χορογραφημένης βίας με τις ίδιες σχεδόν φάτσες ηθοποιών θα δεχτούμε ως πρωτότυπες,πόσα ξεψειρίσματα ενός Last house on the left,πόσους ήρωες να εξισώνονται με το κακό που παν να τιμωρήσουν.Είναι τελικά να αδικείς τα γραφεία διανομής,που στην τελική την τσέπη τους θα κοιτάξουν,με τον περσινό δυναμίτη The Chaser να φεύγει άκλαφτος από τις ελληνικές αίθουσες?Για να μην το παίζω και αυθεντία,παραδέχομαι πως και εγώ σε dvd τον είδα,δικαιώνεται όμως τελικά αυτή η εμμονή του κορεάτη δημιουργού που έκανε την εκδίκηση εθνικό προϊον,ειδικά του κυρίου Kim Ji-woon του οποίου η γλυκόπικρη ζωή μάλλον με ψύχρανε.Με άλλα λόγια να το αναζητήσω το φιλμ,ποιά πρωτοτυπία έχει να μου προσφέρει?
Ελπίδες για το Enter The Void στις αίθουσες δεν έχουμε,έστω και καθυστερημένα?(Το ξεχνάς το Μη Αναστρεψιμος,δεν το ξεχνας)
Με κάθε εκτίμηση

12:53 AM  
Blogger johny said...

Όσοι δεν έχετε δει το I Saw The Devil βρείτε ένα τρόπο να το δείτε. Πολλοί κρητικοί λενε απλώς οτι είναι ενα ακόμα revenge thriller, η αλήθεια ομως είναι οτι πρόκειται για ενα φιλμ με απίστευτο τσαμπουκά. Ενα ανελέητο κυνήγι μέχρι τελικής πτώσης γεμάτο συναισθήματα. Εγώ θα έβαζα επίσης στη λιστα και το "The Yello Sea" του Ηογκ Ζι Να(Chaser), άλλο ενα διαμαντάκι από τη Νοτια Κορέα.

6:41 PM  
Blogger cinemad said...

Οι Κορεάτες γνωρίζουν τι θα πει φιλμικό είδος και ρυθμός. Και, όλως περιέργως, δεν επαναλαμβάνονται. Δικαιώνουν τη φήμη τους, από ένα διαφορετικό pov ο καθένας. Το «I Saw the Devil» είναι πολύ μεγάλη ταινία. Το «Yellow Sea» το έπνιξε λίγο στο αίμα και στο «δεν καταλαβαίνω Χριστό» (μόνο super heroes δε μας βγήκανε οι ήρωες!).

Δεν κατηγορώ τα γραφεία διανομής απλά και μόνο επειδή δεν φέρνουν κάποιες ταινίες. Τα κατηγορώ για έλλειψη τακτικής, σωστού προγραμματισμού και κινηματογραφικής παιδείας.

Το «Enter the Void» είχε αγοραστεί σε «πακέτο», αλλά από τη στιγμή που οι αγοραστές του το είδαν στις Κάννες, δεν είχε καμία τύχη να βγει στις ελληνικές αίθουσες. Έφριξαν. Δε λέω τίποτε άλλο.

Ευχαριστώ για το «ανοιχτόμυαλα και παθιασμένα».

3:59 PM  

Post a Comment

<< Home