Thursday, September 06, 2007

Zodiac [3/5]

Η πρώτη παρατήρηση που έχω να κάνω για τούτη την ταινία αφορά στα logos των στούντιο που θα δείτε να εμφανίζονται στο ξεκίνημά της: είναι πανομοιότυπα με εκείνα που χρησιμοποιούσε η Warner και η Paramount στα 1969! Υπό άλλες συνθήκες, θα επρόκειτο απλά για μια χαριτωμένη λεπτομέρεια. Σε μια ταινία του Ντέιβιντ Φίντσερ με κεντρικό άξονα την εμμονή, όμως, μεταφράζεται σε... κάτι αρρωστημένο.

Το «Zodiac» μας μιλά για την αληθινή περίπτωση ενός ψυχωτικού serial killer που έγινε έμμονη ιδέα για έναν ψυχωτικό σκιτσογράφο εφημερίδας και μετατράπηκε σε ευαγγέλιο της σημασίας στη λεπτομέρεια από έναν ψυχωτικό δημιουργό! Ως σύλληψη, οι συνειρμοί λειτουργούν. Στο αποτέλεσμα, όμως, το φιλμ βγάζει αυθάδικα της γλώσσα της αδιαφορίας απέναντι στο θεατή και θαυμάζει εαυτόν ως κατόρθωμα, αναζητώντας πιθανούς καθρέφτες στο σκοτάδι. Αδυνατώντας να εμβαθύνει στην ψυχολογία ενός κατά συρροή φονιά που παίζει περίτεχνα με τα media, την αστυνομία και την ανάγκη του να δικαιωθεί ως «καλλιτέχνης», κυρίως διότι η παρουσία του δολοφόνου στην ταινία είναι σχεδόν... αόρατη (υποχρεώνοντας οριακά και σε ένα μη φινάλε, καθώς η ταυτότητα του πραγματικού ενόχου ποτέ δεν αποκαλύφθηκε), ο Φίντσερ περιορίζει εαυτόν στη φιλαρέσκεια μέσω μιας κατασκευής που εξυμνεί τη μεθοδολογία. Με λίγα λόγια, το «Zodiac» είναι τόσο διασκεδαστικό όσο μια νεκροψία! Το «πτώμα», βέβαια, σε προκαλεί να χαζέψεις. Η αναπαράσταση εποχής ξεπερνά τη λογική, η δουλειά του Χάρι Σαβίντις στη φωτογραφία ανεβάζει επικίνδυνα τα στάνταρ του high-definition και το καστ, με ηγέτη τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ, δείχνει να γεννήθηκε γι’ αυτό που κάνει.

Δυστυχώς, δεν θα πρέπει να παραγνωρίζουμε κάποιες σκιές του παρελθόντος που βαραίνουν άσχημα πάνω από την τεχνοκρατική μεγαλομανία του Φίντσερ. Ως απάντηση, λοιπόν, σ’ εκείνους που από σήμερα κιόλας αποδίδουν στο «Zodiac» βαρύγδουπους τίτλους όπως «instant American classic», θα αντιπρότεινα να στρέψουν πρώτα το βλέμμα τους, να επαναπροσδιορίσουν ή και να μη ντραπούν ανακαλύπτοντας... παρθενικά τη σημασία «συγγενικών» έργων σαν τη «Συνομιλία» (1974) του Κόπολα και το «Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου» (1976) του Πάκουλα. Ταινίες που στερούν από το εγχείρημα του Φίντσερ την όποια αυθεντικότητα. Τουλάχιστον...

Zodiac [2007] / για το CINEMaD & το mftm

5 Comments:

Blogger Strahd said...

Συμφωνώ και επαυξάνω. Το θεωρώ υπερβολή που λένε ότι είναι μια από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς. Δεν είναι κακή ταινία, αλλά δεν είναι το αριστούργημα που περιμένεις... Σε βομβαρδίζει συνέχεια με στοιχεία για το ποιός ήταν ο Ζόντιακ αλλά από ουσία τίποτα. Αγωνία μηδέν... Η ένταση έλειπε σε μεγάλο βαθμό - μιλάμε για ένα θρίλερ στην ουσία και η ένταση πρέπει να υπάρχει - και αυτό ήταν κι άλλο ένα μείων για την ταινία. Επιπλέον, αν και οι ερμηνείες είναι πολύ καλές για μια κακή ταινία, κανένας χαρακτήρας δεν σε γοητεύει. Ο δε Zόντιακ είναι απλά για γέλια... Δεν αισθάνεσαι πουθενά την παρουσία του, δεν σου δημιουργεί ποτέ την αγωνία. Το ψυχολογικό παιχνίδι που παίζει ο Ζόντιακ με τους αστυνομικούς δεν φαίνεται καθόλου και το μόνο που κάνει σαν ταινία είναι να σε βομβαρδίζει με στοιχεία από τα αρχεία της αστυνομίας. Αλλά όντως η αναπαράσταση της εποχής ήταν αυτό που άξιζε. Τρομερή από κάθε άποψη...

10:45 AM  
Blogger Dark Tyler said...

Aυτά παθαίνει κανείς αν νομίζει οτι η ταινία είναι χουντάνιτ.

11:54 PM  
Blogger ALIEN said...

κι εγω διαφωνω με τις κριτικες περι αριστουργηματος κ κυριως περι καλυτερης ταινιας Φιντσερ.με τιποτα.
απιστευτη αναπαρασταση της εποχης κορυφαια η ρετρο ατμοσφαιρα αλλα ειναι κουραστικο που στο μεγαλυτερο μερος της (ηδη μεγαλης σε διαρκεια)ταινιας αναλυουν τα στοιχεια.
θα διαφωνησω ομως στο οτι δεν υπαρχει τελος-πιστευω οτι εμμεσα τοποθετειτε για το ποιος ηταν ο δολοφονος.τοσο απο την χρονικη παρουσια στο φιλμ του υποπτου ως zodiac,αλλα κυριως απο την ''αποφωνηση'' στα credits.

4:31 PM  
Blogger Manolis Vamvounis said...

pes ta, pes ta

phga mesa sthn ai8ousa me kathe kali diathesi alla mallon apogoiteytika. Asugxwrhta drawn-out aki xwris kentro i tainia, agnoei teleiws tin anagki gia kentriko protagonisti, afou o kakomoiros o Gyllenhall eksafanizetai kapou sti mesi tis tainias gia kana misawro, kai den ksereis pote tha pesoun oi titloi (parakalousame na balei kapou tin mi-teleia sto mi-finale)

1:43 PM  
Blogger manos said...

i tainia oysiastika den prokeitai gia ena xroniko drasis toy zodiac alla to pos i drasi toy epirrease tis zoes ton protagoniston.prokeitai gia mia apo tis kaliteres tainias me thema tis emmones kai pos aftes mporei na na exoyn katastrofikes sinepeies gia ton antropo.i fotografia toy savidi katapliktiki, opos kai oi ithopoioi to idio.prosegmeni paragogi. 4/5

4:01 PM  

Post a Comment

<< Home