Lady in the Water [3/5]

Η βάση του «Lady in the Water» είναι ένα παραμυθάκι που έγραψε για τις δυό του κόρες. Διαδραματίζεται σε ένα ασαφές σήμερα, γύρω από ένα συγκρότημα πολυκατοικιών, με μια πισίνα να δεσπόζει στη μέση. Μέσα από εκεί εμφανίζεται η... Στόρι, πλάσμα ξένο αν και ανθρωπόμορφο, που ήρθε από τον «Μπλε Κόσμο» μεταφέροντας ένα μήνυμα πιθανότατα σωτήριο για το μέλλον μας. Υπό την προϋπόθεση να βρει ο επιστάτης Κλίβελαντ τους ένοικους που αντιστοιχούν ως ήρωες σε έναν αρχέγονο μύθο και να τον αποκωδικοποιήσουν με τη βοήθεια μιας μεσήλικης κυρίας από την Κορέα!
Συνθέτοντας τη μικρογραφία μιας κανονικής κοινωνίας, ο Σιάμαλαν παίρνει τον κάθε χαρακτήρα του και τον «αφυπνίζει» σταδιακά προς μια κατεύθυνση: την εύρεση του αθώου, παιδικού πνεύματος! Αυτό πρέπει να κατανοήσετε για να μπείτε καλύτερα στο πνεύμα της ταινίας. Αν δεν το καταφέρετε, βουλιάξατε στα ρηχά. Για να μη σας μαρτυρήσω το φινάλε του σαρκαστικού και δύσπιστου Χάρι Φάρμπερ, ο οποίος πιστεύει πως τίποτε αυθεντικό δεν έχει μείνει για να βιώσουμε σ’ αυτόν τον κόσμο. Τι επαγγέλλεται; Κριτικός κινηματογράφου...
Όπως και στις τελευταίες του ταινίες, ο Σιάμαλαν προβληματίζεται πάνω σε ζητήματα πίστης (με μια μάλλον αθεϊστική διάθεση), προσδίδει αλληγορική σημασία σε οτιδήποτε μπορεί να φανταστεί κανείς, από δήθεν ασήμαντα σύμβολα μέχρι και χαρακτήρες (κρατώντας για τον εαυτό του έναν καίριο ρόλο), κι αφήνει τον παιδιάστικο ενθουσιασμό του να παρασύρει τα πάντα στην ταινία με τρόπο σχεδόν... ανώριμο. Κύριος στόχος, οι πλαστοί προφήτες που καθοδηγούν τη μοίρα όλων των ανθρώπων, αντί οι τελευταίοι να το παλεύουν μόνοι ή ενωμένοι για να βγουν από τα αδιέξοδα που ζει ο πλανήτης Γη. Έντονα ανθρωπιστικά και καλοπρόθετα όλα, μα κάπου ξενίζει ο συνδυασμός, με τα σαφώς μη απλοϊκά συστατικά να μην ισορροπούν ή να ολοκληρώνουν τη συνταγή. Το χιούμορ περιορίζεται - λανθασμένα - μονάχα στην περίπτωση του κριτικού, το θριλερικό στοιχείο της απειλής δεν προσαρμόζεται χρηστικά μέσα στον κόσμο του παραμυθιού και το φινάλε... πετάει κάπως βιαστικά για να σου ξηγήσει το «όνειρο» καλύτερα.
Παρά τις αντιρρήσεις (που ίσως ο χρόνος τους φερθεί καλύτερα στο μέλλον), η νέα ταινία του Σιάμαλαν δεν παύει να είναι ακόμη ένα «χάσιμο» στο ανεξήγητο, τη φαντασία και την ιδιαιτερότητα ενός τόσο πρωτότυπου (σε σύλληψη ιστορίας και εικόνας) θεάματος. Η υποκειμενική κρίση μάλλον λειτουργεί περισσότερο εδώ, αφού όλα εξαρτώνται από το ερώτημα: πόσο μεγάλα παιδιά είστε για να δείτε το «Lady in the Water»;
Lady in the Water [2006] / για την Athens Voice
2 Comments:
Nά'σαι καλά ρε Ηλία, γιατί για κάποιο λόγο αυτή τη φορά είχα λυγίσει και δε θα το έβλεπα το έργο. Και γιατί? Λες και με έχει ξενερώσει ποτέ ο Νύχτας. Τεσπά.
Το αγπαήσα, όχι Άφθαρτος-αγάπησα, αλλά το αγάπησα nontheless. Και το παιχνιδάκι που κάνει με τα στερεότυπα της αφήγησης, και η συμβολική ιστορία (που καταφέρνει να είναι αλαζονικό ego trip και humble υποταγή στη δύναμη της Ιστορίας, ταυτοχρόνως), και το πρωταγωνιστικό ζεύγος, ο Θεός στην κάμερα, ο Άλλος Θεός στη μουσική... Αδυνατώ να κατανοήσω την τόσο απίστευτη κι ανεπανάληπτη αρνητική διάθεση της κριτικής, τόσο αρνητικής που σχεδόν έπιανα τον εαυτό μου να αισθάνεται άσχημα που μου άρεσε.
Και, για αλλαγή, ήταν τόσο υπέροχο το γεγονός οτι η πλοκή ήταν ένα παραμυθάκι γύρω από το οποίο δεν είχε στηθεί ένα ολόκληρο τσίρκο μαντεψιάς της Ανατροπής.
ΠΡΟΣΟΧΗ, ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ SPOILER:
Είναι επειδή σκοτώνει τον κριτικό - μέσα τους. (LOL)
Post a Comment
<< Home